tisdag 19 augusti 2014

Skor med lite olika användningsområden

Tog en liten lunchpromenad till skoaffären tillsammans med min shoppingglada kollega Camilla häromdagen.
Direkt när vi kom in i butiken såg jag dem,  ett par klassiska svarta pumps med alldeles perfekt lagom låg/hög klack för 178cm Jossan som både av ergonomiska själ och av långbenskomplex måste välja bort alla snygga festskor då de alltid har  decimeterhöga klackar.
Det fanns bara ett enda par kvar vilket ju räckte gott och väl eftersom de var som skräddarsydda för min fot och passade lika bra som askungens sko i sagan. Hur ofta händer det? Som att dra högsta vinsten på lotto liksom.
Lycklig över att äntligen lyckas hitta en bra festsko knallade jag utan minsta tvekan fram till kassan för att ta med mig dessa skor hem för att låta dem bli pricken över i till den svarta jumpsuit jag inhandlade häromdagen.
Just som jag tror att min dag inte kan bli bättre visar det sig då att det dessutom är rea på pjucksen, nedsatta till 70% kostar kalaset endast 200 riksdaler! För en smålänning kan ni ju förstå att lyckan var total, cashing!!!

   Pumps passar bra till "den lilla svarta" 

Från en sko till en annan...
Idag fullständigt vräkte det ner regn när jag och min fina J skulle åka till Isaberg för lite skidbacksintervaller. Somliga av oss (läs Jonne) var duktigt gnälliga över det risiga vädret medan andra av oss (läs Jossan) var överdrivet positiva eftersom det skulle innebära att mina Inov8 x-talon 212 med tillhörande damasker äntligen skulle få bekänna färg.
Efter 90 minuters grisande i dyngblött vadlångt gräs, med ett och annat besök i lerpölar och med regnet konstant hällande från himlen är jag fortfarande nöjd även med detta inköp.
Damasken var kanon, man slapp få in lera och vatten in i skon när man plurrade och sulan gav grymt bra fäste i det blöta gräset så att jag kunde springa på utan att behöva oroa mig för att halka.
En liten besvikelse var dock att jag trots allt blev ganska blöt om fötterna, jag hade trott att själva tyget på skon skulle vara betydligt mer vattentätt. I ett svenskt sommarregn gjorde det ju inte så mycket, jag blev inte kall, men jag kan föreställa mig att känslan inte är superangenäm en oktoberdag i Österrike på 2500m höjd om det dåliga vädret väljer att hälsa på när jag ska springa bergsmara i Söll till hösten.
Någon orienterare därute som har en lösning på problemet?

    Leriga Inov8 med tillhörande damask    
    passar också bra - fast hellre till "de      
    små svarta" löparshortsen än till
    klänning.... 
  

3 kommentarer:

  1. De flesta lätta terrängskor i den här kategorin som Xtalon 212 o liknande är designade för att vara väldränerade, dvs vatten kommer lätt in i skon men ska också lätt försvinna ur skon vilket jag tycker fungerar sådär eftersom man springer med strumpor som behåller vätan. Detta för att vikten ska vara fortsatt låg. Det finns också terrängskor i Gore-Tex och liknande som inte släpper inte vatten men gör de det så släpper de heller inte ut vatten och de är generellt tyngre och klumpigare modeller.

    Snygga skor, båda modellerna :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ah, tack Staffan, då vet jag lite hur det hänger ihop! 👍
      Ska kika lite efter andra strumpor, borde ju finnas någon strumptillverkare som grottat ner sig i blöta och kalla fötter!

      Radera
  2. Pumpsen var riktigt snygga! :)

    SvaraRadera