fredag 12 december 2014

En vanlig fast ovanligt fin dag

Igår var en helt vanlig grå torsdag, vanlig fast ovanligt fin. På många sätt.
Dagen inleddes med ett spinningpass med det härliga morgongänget på gymmet. Torsdagens morgonspinning är så himla mysig och något jag försöker vara med på så fort träningsprogrammet tillåter just för att det är en så himla skön stämning! Det är ungefär samma deltagare varje gång, en liten tapper skara på runt 5 – 8 personer där vi alla känner varandra så pass väl vid det här laget att alla vågar tjoa och tjimma ikapp med instruktören (om man inte är för flåsig vill säga, vilket jag brukar vara) och dessutom kan småprata lite både innan och efter passet. För mig som nästan alltid tränar ensam är all socialträning hjärtligt välkommen och då jag har missat ett par torsdagar i rad kändes det som ett kärt återseende och en mycket bra start på dagen!
Därefter följde en dag full av trevliga kundmöten och sedan hade jag lyxigt nog möjlighet att gå hem redan vid 14,30 och gav mig då genast ut på dagens intervallpass för att försöka fånga lite av dagsljuset innan vintermörkret åter skulle falla. Som ni ju redan vet är jag inte särskilt förtjust i kvalitetsträning, älskar att springa långt och lugnt och ser kvaliteten mer som ett nödvändigt ont, men jag har bestämt mig för att denna vinter ha som mål att bli vän även med de mer obekväma passen. Därför var jag ovanligt positivt inställd till dagens pass både för att hålla mitt löfte till mig själv men också för att jag nu faktiskt har förstånd nog att uppskatta och vara tacksam över att kunna köra tuffa löppass efter en lång skadeperiod med kvalitetsträning som bedrivits inomhus på tråkig crosstrainer i färskt minne.
Passet flöt på riktigt bra, långt över förväntan med flera dagar av tuff träning i benen varav b l a 10km SD i tisdags där alla tio kilometerna var snabbare än jag ens sprungit EN kilometer senaste sex veckorna (apropå avsaknad av kvalitetsträning…) Om känslan på tisdagens kvalitetspass var tung och något av en ”nära döden upplevelse” var gårdagens pass det motsatta – kände mig precis hur stark som helst och som om jag aldrig skulle blir trött. Jag var till och med så taggad och fokuserad på intervallerna att jag inte ens hade haft en tanke på hur långt passet skulle bli, på programmet stod det 20min uppvärmning +10*2min + 8*1min intervaller i maxfart med joggvila + 30min nerjogg. Förvånad kom jag hem två timmar senare och kunde plötsligt inte bara lägga ett av mina första löpintervallpass på länge på kontot utan även mitt längsta pass (25km) på asfalt iklädd lätta skor sedan skadan. Och jag har stretchat, jag har hoppat konstiga hopp och jag har känt efter på alla möjliga konstiga sätt och vis men nej, det finns faktiskt ingen smärta i skadan trots den ovana påfrestningen. Halleluja!
Efter en dusch och ombyte till lite snajsigare kläder än vad som brukar vara en torsdagskvälls mysbyxdresscode senare var jag redo för att tillsammans med min fina J möta upp våra bästa vänner Nettan och Pelle för middag och konsert med Eldkvarn. Jag är inget superstort Eldkvarnfan men har en liten spellista på Spotify med deras låtar som brukar rulla som bakgrundsmusik hemma ibland så när det visade sig att de tänkte lägga en spelning i lilla Gislaved (av någon konstig anledning?!) var vi inte sena att köpa biljetter. Det blev verkligen ett ovanligt och fantastiskt roligt avbrott en helt vanlig vardag, även om maten lämnade lite övrigt att önska (kul idé med mat från Pluras kokbok, sämre idé att servera kycklingen blodig…) och då jag saknade min favoritlåt ”Spårvagn till ljuva livet”. För mig, som sällan har tid med något annat än att träna på vardagskvällarna, kändes det nog lite extra lyxigt och jag njöt verkligen av stunden då det för mig är så viktigt att kunna ha ett liv vid sidan om löpningen för att må bra och för att jag ska få glädje och energi till att prestera på träningen.
         

Ett enda litet missöde bjöd denna fina torsdag på och det var mitt lilla äventyr med min Tjälknöl. För er som inte vet vad Tjälknöl är så är det en maträtt där man lägger in ett stycke fryst fransyska på älg i ugnen på låg värme i 8 till 12 timmar, lägger det därefter i saltlag ytterligare 4-5 timmar för att sedan äta det i tunna, tunna skivor tillsammans med tex potatisgratäng. Vansinnigt gott! Jag har aldrig tidigare själv tillagat Tjälknöl men nu var det alltså dags för premiär då jag tänker bjuda på detta när min bror med familj kommer hem och firar förtidsjul i helgen. Hade planerat allt in i minsta detalj – in med steken i ugnen innan morgonpasset så är den lagom klar tolv timmar senare mellan eftermiddagspasset och konserten så att jag då kan då lägga den i saltlag under de fyra –fem timmar vi skulle vara borta på kvällen. Men, en halvtimme innan vi ska iväg visar köttermometern att det är långt ifrån färdigt varför steken får stå kvar i ugnen under showen, saltlagen fixas innan sängdags och sedan var det bara att dra lott med maken om vem som skulle få det ärofyllda uppdraget att ställa klockan på 04,00 för att irra upp i natten och ta hand om den inlagda köttbiten så att den inte blev salt likt en kanarisk potatis.
Jag förlorade. Goodbye heliga, härliga, viktiga nattsömn till veckans enda vilodag…

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar