onsdag 24 december 2014

God jul!

Traditionsenligt inleddes julafton med att min fina J steg upp i svinottan för att bege sig ut i skogen på harjakt tillsammans med kompisgänget. För min del blev det lika traditionsenligt en liten sovmorgon innan jag mötte upp bror för julaftonslöpning. Bror var dagen till ära klädd i korta byxor vilket en gubbe vi passerade glatt kommenterade med att "om du är klädd så på julafton, hur ser du då ut på midsommar?".
Varmt och gott var det i alla fall och väldigt grönt så vi kunde konstatera att fotbollsklubben skulle kunna gå på gräs efter nyår. Ur led är säkert tiden, men som jag skrev i ett tidigare inlägg - jag gillar det! Mer klimatförändring åt folket!

25km senare var jag hemma igen och mötte upp Jonne som överlämnade en liten julklapp (trots att vi ju inte köper några klappar...) innan vi tillsammans knallade ner till pappa för dopp i grytan. Jullunchen är den måltid på året där flest äckliga saker lyckas klämmas in på en och samma måltid - äcklig korv, äcklig kål, torrt kött och äckligt blött bröd som sedan ska toppas med äcklig ostkaka till dessert. Men, jag skulle inte vilja ha det på något annat sätt - så ska det ju vara på julen, precis som att man måste kolla på Kalle Anka trots att det kanske inte heller är så himla kul, spännande eller överraskande såhär för 31 gången i livet. Tur att pappsen brukar ha bunkrat med en hel del choklad som man kan mumsa i sig framför Kalle anka så att man håller sig levande till den godare julmaten serveras framåt kvällen.

Nu låter det som att jag inte gillar julen, och det gör jag väl kanske inte heller i dess ursprungliga mening, men jag gillar att hänga med min familj. Gillar att mysa med tända ljus. Gillar att bli ompysslad av mamma och pappa och gillar att vara ledig.

Så nu tar jag en skumtomte och ett glas julmust på det och njuter av julfriden. God jul till er alla!!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar