lördag 29 augusti 2015

Skogens guld

Lägger upp en sån där bild som vi ju alla med avundsjuka ser våra duktiga vänner lägga upp på Facebook med jämna mellanrum. 

        Kantareller och blåbär i massor!

Jag älskar att fylla mitt skafferi och min frys med allt gott som skogen har att erbjuda, men är tyvärr en tjej som varken har näsa för att hitta bra svampställen eller tålamod att plocka bär. Min svampplockarkarriär dog dessutom en snabb död när jag och min fina vän Malin gav oss ut på svampjakt för ett par år sedan och tre timmar senare hade lyckats plocka ganska exakt två svampar. Aldrig mer.
Tur då att folk i min närhet är desto bättre på dylika sysslor och i synnerhet min svåger Emil som generöst fyller vår frys med allt från egenplockad svamp till nyfångad gös och älgkött.
Bortskämd? Jodå.

För övrigt ligger jag just nu under en filt i soffan och tittar på friidrott samtidigt som jag överkonsumerar de vitaminrika blå bären istället för att jaga årsbästa på 10km i Växjö som var den egentliga planen för dagen.
Kände mig krasslig i torsdags men piggare igår så när jag vaknade i morse var väskan med tävlingsgrejerna packade och jag var fullt inställd på att tävla. Men kände direkt att kroppen inte alls ville samma sak som jag. Halsen var svullen som en ballong, bihålorna ömma, huvudet sprängde och illamåendet var från en annan planet. Att äta frulle kändes föga lockande vilket är ett dåligt tecken för en Jossan som normalt alltid är hungrig.
Gav mig ändå ut på en promenad/lätt jogg precis som jag brukar en tävlingsdags morgon då några beslut om att stanna hemma inte kan tas i sängen där man inte kan avgöra om man bara är morgontrött och morgontäppt eller om man verkligen är sjuk. 
Det dröjde dock inte många minuter innan jag insåg att det hela var meningslöst. Jag var helt orkeslös så det var bara att vända hem och iklädd underställ och raggsockor frysande krypa ner under täcket igen.
Känns som om jag därmed plötsligt fick förklaringen till varför återhämtningen efter loppet i Borås tog så ovanligt lång tid, troligen har jag haft något som legat och lurat i kroppen ett tag.

Bara att acceptera att jag drabbats av min första förkylning på flera år, kurera kroppen någon dag och blicka framåt mot Tjejmilen nästa helg istället.

1 kommentar:

  1. Nädu, några svampplockare var vi uppenbart inte... hoppas blåbären har jagat bort förkylningen.

    SvaraRadera