lördag 19 september 2015

Bra dag!

Nä men dra på trissor, än så länge rullar helgen på enligt utstakad plan - utan att jag ens behöver försköna bilden för er!
Igår blev det myslunch med mamma som mötte mig på tåget och sedan en lång promenad följt av en filmkväll i soffan med min fina J. Inte helt oväntat somnade jag ifrån filmen, blev väckt vid 24-tiden när Jonne tyckte att det var dags för mig att fortsätta sovandet på en lämpligare plats.
9,30 vaknade jag igen, då i sovrummet, och hade således cashat in 11,5 timme på sömnkontot. Första målet för helgen var således uppnått, jag hade fått sova ut.

Pigg och utvilad njöt jag sen av långfrulle med massor med gott kaffe, Nyhetsmorgon och lokaltidningen utan minsta lilla stress. Drog iväg ett mess till en kompis och efterlyste sällis en stund på dagens långpass och fick oväntat nog positivt svar trots min korta framförhållning och en halvtimme senare möttes vi upp vid byns elljusspår där 40km låg framför mig, 10km för min kompis. Vädret visade sig från sin bästa sida, solen sken, temperaturen var perfekt och även min kropp hade en bra dag och var sinnessjukt lätt och pigg. Inte en enda svacka på hela passet där farten omedvetet stegrade och stegrade och det visade sig efteråt att sista 5km blivit de snabbaste på hela passet! Tre timmar och sju minuter senare med fyrtio lätta kilometer på kontot drog jag mig nöjd och glad hemåt igen. 
Mål två och tre för helgen var således uppnådda - långfrukost och långpass.

Efter ett så långt pass är det viktigt att fylla på med bra energi men kanske är man inte supersugen på att vrålhungrig stå flera timmar i köket innan man får lunch. Idag löste jag det med att käka min husgud PT-Fias supersnabba och goda pasta med en bra kombo av bra fetter, kolhydrat och protein:


Koka valfri pasta, blanda med grön pesto. (PT-Fia var troligen duktig och hade hemmagjord. Jag var lat och körde med köpt pesto på burk) Toppa med halverade cocktailtomater, skivade sockerärtor, rostade solroskärnor, pressad citron och ett par stekta ägg. Jag hittade även lite parmesanost att slänga på för att förhöja smaken och öka energiinnehållet ytterligare. 
Rekommenderas varmt!

Nu dags för punkt fyra på listan för helgens mål - vila en stund under en filt.
Ett mycket o-jobbigt uppdrag.

1 kommentar: