torsdag 17 september 2015

Klädkod på gymmet?

Den här veckan har varit lite väl flängig även för mig som annars gillar när det händer grejer. Hann knappt hem efter halvmaran innan det bar iväg till Halmstad för utbildning ett par dagar. Kom sedan hem därifrån igår kväll, packade om väskan och nu bär det av mot Stockholm igen. Turen till Stockholm blir dock en blixtis den här gången, ska dit för att få behandling på Access Rehab imorgon bitti klockan 7,15 och sätter mig sen på första tåget hemåt redan 9,20. 
Blir lite häktiskt och kanske borde jag stannat någon dag i Sthlm för att dra ner på flängandet, men just nu gör jag precis vad som helst för att få så många minuter jag kan i hemmets lugna vrå för en skön fredagskväll med min efterlängtade bättre hälft. Ska sedan försöka njuta, inte bli rastlös, av att vara på hemmaplan då det blir sista gången innan mitten av november som jag är hemma en hel helg.

        Livet som löpare på konferens. Ganska ensam om att pimpla sportdryck.

Idag inledde jag dagen med mitt favoritalternativa pass, simning, och smällde av 3,5km direkt när badet öppnade vid 6.00. Då detta var femte dagen i rad jag gick upp 05-någonting känner jag mig lite sömnig och i kombination med allt flängande, packande, kvällens resa, stressen att räcka till på jobbet kände jag mig ofokuserad inför dagens andra pass, 10*5min i hård fart, varför jag bestämde mig för att köra det på band. Tycker att det kan vara en bra hjälp när man är ofokuserad, det är ju bara att ställa in bandet på önskad fart och sedan spelar det ingen roll om tankarna är på vad du ska packa i väskan, på jobbet, hur du ska ta dig till tåget osv. Så länge du ser till att hålla dig på bandet gör ju liksom kroppen jobbet åt dig, oavsett var hjärnan är. Är jag utomhus och springer kvalitet upplever jag att man direkt tappar fart om man börjar fundera på annat varför jag alltid försöker vara taggad, utvilad och ha gott om tid till dessa pass för att kunna koncentrera mig. Men det är ju inte alltid man lyckas styra sin vardag och sin sinnesstämning som man vill och då kan det vara bra att ha en backup plan (bandet eller en löparkompis som harar) att ta till. 
Passet gick trots allt superbra, lyckades hålla intervallerna runt 90-95% av maxpuls med en känsla av att det var "kontrollerat jobbigt" - min tröskel har helt klart förbättrats senaste året.

Men herregud vad man svettas när man står där på bandet! Mina shorts klibbade mot benen, svetten stänkte både på skärmen och på golvet och mitt linne låg klistrat runt kroppen som om jag var med i en wet-T-shirt tävling. Jag ville inget hellre än att plocka av mig linnet och springa i bara sporttopp för att lufta mage och rygg och kunna torka svetten från kroppen med min lilla gymhandduk men lät bli eftersom jag blev osäker på om man får stå så lättklädd på bandet. 
Är sporttopp och shorts okej?
Finns det dresscode på gym?
Förstår om det kanske inte är okej om toppen är av det mer bh-liknande slaget men en färgglad, mönstrad topp som jag utan tvekan springer med utomhus borde väl vara okej. Eller?

Ni måste hjälpa mig här, känner mig lite lost gällande vett och etikett i gymvärlden... Hur gör ni?

1 kommentar:

  1. Alltid shorts och sporttopp på löpband!! Annars blir det ju dövarmt!

    SvaraRadera