fredag 23 oktober 2015

Chiapuddingens andra chans

När chiapudding var som allra hetast för något år sedan var jag såklart inte sen att haka på. Testade både ett, två och tre recept men fastnade aldrig riktigt för puddingen då jag tyckte att det blev både smaklöst och vattnigt.
Idag när jag skulle käka frulle i Stockholm  slank jag in på Blueberry för att beställa deras frukostkit och när jag fick frågan om jag ville ha gröten eller chiapuddingen bestämde jag mig för att ge puddingen en andra chans. Tänkte att om jag köper en pudding tillagad av proffs och ändå inte gillar den är det bara att lägga ner projektet för gott, gillar jag den är det istället kvittot på att jag helt enkelt ännu inte hittat rätt recept!

Serverades en raw-chiapudding med mandelmjölk, mango, kardemumma och gurkmeja toppad med pumpakärnor, mandel och gojibär. Och det var faktiskt riktigt gott! Smakade fräscht av mangon och så gillade jag att det blev lite krispighet av nötterna som toppade puddingen. 

Chiapudding från Blueberry!
             

I frukostpaketet ingick även ett bröd bakat av surdeg på råg och blåbär fyllt med syrad kål och morot, ärtskott, smör och ost. Såklart en kopp (eller två...) ekologiskt kaffe till detta.

Lyxmacka!
              
God frukost och jag upplevde det som att magen mådde väldigt bra av chiapuddingen. Enda nackdelen var att jag definitivt inte hade kunnat stå mig på den frukosten ända fram till lunch, men så har jag ju också ett större energibehov än normalkunden. Eftersom jag ändå alltid äter mellis var det ju dock inte ett problem och jag tänker att om man själv gör sin chiapudding kan man ju anpassa både portionsstorlek och topping efter eget behov.

Dax att börja experimentera hemma igen alltså, dela gärna med er av era bästa recept på chiapudding med tips på smaksättningar och toppings!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar