söndag 4 oktober 2015

Den del av livet som inte är löpning

När löpningen tar upp det mesta av ens tid och när ens identitet under perioder nästan bara blir löparen Jossan kan det vara bra att bli påmind om att det finns ett liv där utanför löparbubblan. Att helt släppa löpningen för en stund och bara vara Hustrun-Jossan, Kollegan-Jossan, Dottern-Jossan, kompis-Jossan, systern-Jossan eller moster/faster-Jossan. Jag tror att det är viktigt för att kunna behålla fokus, motivationen och glädjen i löpningen och för att samla energi både fysiskt och psykiskt. Förstå mig rätt, min kärlek till löpningen är mycket innerlig, men jag tror inte att någon mår bra av att bli helt uppslukad av bara en sak i livet oavsett om det är idrott, ett jobb eller en kärlek. Det ska finnas rum för allt.
Så efter ett tidigt morgonpass om 30km igår morse checkade jag för ett dygn ut från löparbubblan, lämnade löparen Jossan hemma och bytte skepnad till Kompis-Jossan. En spahelg på Kosta Boda Art Hotel med tjejgänget stod på agendan.


Nettan och Linda redo att checka in!
Checkade in på det väldigt speciella hotellet där hela fastigheten är typ ett show-room av den glaskonst som orten är känd för. Överrallt fanns diverse glaskonst - allt från skulpturer till skålar, lampor, ljusstakar och konstverk hängande på väggarna. Bord och stolar tillverkade i glas, hängmattor i glas, glaskonst istället för kakelplattor på väggarna i badrummet och glasfiskar på väggarna i spa-anläggningen. 
Väldigt fashinerande och häftigt, även om man som jag inte har något som helst intresse av konst och kanske inte direkt förstår det vackra i det hela utan snarare tycker att det mesta ser rätt udda ut och faktiskt inte hittar en enda sak man hade velat ta med sig hem. Och tur är väl det förresten, för i varje hotellrum hängde en beskrivning av den konst som fanns i rummet med tillhörande prislista och 49000pix till en konstig glasinstallation att hänga på väggen hemma hade i alla fall inte jag med mig i min resväska.


Ett konstverk på väggen i hotellrummet värt 49000kr.
Vad är det jag inte fattar?
Men att njuta i spaanläggningen, slappa i en solstol i solen och sommarvärmen som plötsligt kom med Oktober, äta trerätters middag, prata och skratta med mina bästa vänner till sena kvällen är däremot ett nöje jag förstår mig på till 100%. 



Förrätten med lättrimmad torsk var middagens absoluta höjdpunkt!


Men ankan med palsternackspuré och körsbär till huvudrätt slank ner den också.
Att sen efter många timmars sömn vakna till ännu en dag med massa tid med vännerna, långfrukost och shopping i alla outletbutikerna kändes nästan overkligt lyxigt! Det kan inte nog sägas hur tacksam jag är för att "mina" tjejer står ut med att vara min vän och att de finns kvar för mig år efter år trots att jag så ofta är bortrest och inte har så mycket tid i vardagen att investera i vår vänskap på det sätt som de egentligen förtjänar. De är verkligen världens bästa!

Sen blev det plötsligt söndag eftermiddag och dags att åka hem för en del av oss och för andra (mig) var det dags att göra den vanliga tågresan mot Stockholm. Imorgon eftermiddag är det nämligen dags för ytterligare ett besök på Access Rehab men innan dess ska jag ägna förmiddagen till några härliga löpmil i vackra Stockholm. Fulltankad med energi  börjar det nu nämligen klia i benen och träningssuget växa, jag är redo att bli löpar-Jossan igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar