lördag 28 november 2015

Lördag: Lingon- och zucchinibröd

Den här lördagen är vi inte hemma, varför inget recept för den här dagen presenteras.
Rekommenderar er istället att leta upp någon riktigt fin restaurang och unna er en god middag som någon annan lagat åt er = det perfekta helgnöjet!
Befinner ni er i Stockholm rekommenderar jag smårätterna på Miss Voon.(www.missvoon.se)
Jag och min fina J var dit häromkvällen och det kan ha varit den absolut bästa restaurangupplevelsen på länge.

Sahimi, avocado med tofu, friterade nudlar med
löjrom, lammdumplings... Massa små rätter att dela
med ditt middagssällskap. Underbart!
För att ändå hålla mitt löfte om att dela med mig av ett recept per dag får ni istället receptet på det lingon- och zucchinibröd jag bakade häromdagen:


I mitt barndomshem serverades enbart hembakat bröd vilket
gör att jag känner mig fattig om jag inte har hembakat hemma!

- 5dl bovetemjöl
- 4dl mandelmjöl
- 2msk fiberhusk
- 2tsk bakpulver
- 2tsk bikarbonat
- Salt
- 4 ägg
- 4msk kokosolja (eller olivolja)
- 4dl mjölk
- 3-4dl riven zucchini
- 2dl lingon (frysta eller färska)
- Blandade frön att toppa med (jag körde svarta och vita sesamfrön – blev frasigt och gott!)

Sätt ugnen på 200 grader.
Blanda alla torra ingredienser. Blanda sedan i ägg, mjölk, zucchini, lingon och blanda till en jämn smet.
Lägg bakplåtspapper i en liten långpanna (eller två brödformar) och häll i brödsmeten. Toppa med valfria frön.
Grädda i ugnen ca 40-50 min om du gör två bröd, strax över en timme om du kör ett stort bröd i långpanna. Brödet är klart när det känns lite stumt om du knackar på det.
Låt svalna länge innan servering så blir det lättare att skiva. Blir superbra att förvara skivorna i frysen och sedan plocka ut och lägga en skiva i brödrosten när du blir sugen.

Bild från www.hanna.metromode.se där jag även fick tag i receptet.
Mitt bröd blev faktiskt precis såhär fint,  även om man inte kan tro det
när man ser mina usla bilder ovan...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar