torsdag 26 november 2015

Torsdag: Snabb laxpasta med senapssås

Ultrasnabb mat som jag ofta tar till när tiden är knapp eller om tillgången till bra kök och ett fullt skafferi är begränsad – t e x i sommarstugan. Men det är en av min fina J:s favoriter så då och då dyker den även upp hemma i vardagen. Som idag, när jag vrålhungrig kom hem från träningen först 19,45 och verkligen behövde något snabblagat:
  • 400 g valfri ”lång” pasta, tex linguini, spagetti, tagliatelle
  • 4 st laxfilé (eller tärnad rökt lax om man hellre vill!)
  • Ca 3 dl Matlagningsgrädde
  • Dill efter smak
  • Senap, typ 3-4 msk beroende på sort och hur mycket senapssmak man vill ha
  • Citron
  • Salt och peppar
Koka valfri pasta.
Koka upp matlagningsgrädde och blanda i senapen. Skär laxen i lagom stora kuber och lägg i såsen. Låt puttra på svag värme några minuter till laxen är klar. Blanda i dill, pressad citron och krydda med salt och peppar.

Häll av pastan och blanda med såsen. Som tillbehör brukar jag köra lite smörstekt sparris eller morötter och gurka skivat i långa strimlor med hjälp av en potatisskalare.
20min senare står maten på bordet. Perfekt!


2 kommentarer:

  1. Detta ska jag prova �� kan inte du tips om tröskelpass som är bra för en 10 km & en halvmaraton löpare? Samt vilka farter tröskelpassen ska hållas i, i förhållande till te x ens tävlingsfart på 10 km? Kul med inlägg om mat förresten�� // En löpare

    SvaraRadera
  2. Hej löparen!

    Åh vad kul det är när ni läsare kommer med önskemål om vad jag ska skriva om! Superbra med feedback!

    Ska fnula ihop ett inlägg om hur jag tränar tröskel, håll utkik när "receptveckan" är slut!

    SvaraRadera