måndag 23 november 2015

Veckomatsedel a la Jossan

Okej, det här börjar visst bli en matblogg mer än en löparblogg för tillfället – men det får ni stå ut med såhär under sista veckan på säsongsvilan. Mitt stora intresse näst efter löpningen är ju nämligen matlagning, vilket ju är en ganska bra kombo eftersom det går åt en hel del mat när man tränar så mycket som jag gör.
Om jag får säga det själv är jag typ expert på att laga vardagsmat, alltså mat som går snabbt att tillaga, är hälsosam, varierad och såklart smakar bra. Är mindre bra på festliga recept till helgmiddagar och kalajs tyvärr, men att gå på restaurang en lördagskväll är ju en av de bästa helgsysselsättningarna så det utgör ju inget större problem...

Jag lagar mat varje kväll och ser då till att laga tillräckligt för att det ska räcka både till kvällens middag och till lunchlåda dagen därpå. För att detta ska funka så smidigt som möjligt planerar jag alla veckans middagar redan på söndagen då jag letar fram lite nya recept och sedan storhandlar. För mig är detta en förutsättning för att det ska funka, det finns liksom inte tid för att komma hem efter träningen på kvällen och fundera först på vad man ska laga, sedan gå och handla det man har bestämt sig för att laga och sedan också ställa sig och faktiskt laga maten. Då skulle det antingen bli mat framåt midnatt eller inte bli någon lagad mat alls.
Bättre då att komma hem efter träningen, kika på veckoplaneringen och bara plocka fram varorna och laga det man bestämde för flera dagar sedan.

Får ofta frågan att ”men vad gör du om du inte är sugen på det du planerat?"
Ärligt talat är det inte ett problem. Jag har ju liksom ställt mig in på vad det är som serveras så det blir inte direkt en överraskning och dessutom funderar jag inte ens så. Tänker att det ju är som att vara på en lunchrestaurang – det som är dagens rätt är dagens rätt liksom. Bara att äta och vara glad. Fördelen jämfört med en lunchrestaurang är ju såklart att eftersom jag har bestämt maten från början så är det ju föga troligt att det skulle dyka upp något på veckomatsedeln som jag inte tycker om… 

Det om det.
Fick i alla fall en fråga av en av mina bästa vänner som hade lite idétorka på det där med vardagsmaten om jag kunde komma med lite bra middagstips. Det ville jag ju gärna såklart, men sen slog det mig att det kanske är fler därute som kan vara intresserade av lite tips?
Inte för att jag är någon proffskock eller har något revolutionerande att komma med i matväg (äter nog väldigt "vanlig" mat) och dessutom är kass på att fota snygga matbilder, men jag tänker att alla har vi väl lite egna favoriter som någon annan skulle kunna uppskatta att ta till en dag när fantasin tryter. Det är i alla fall så jag hittar många av mina nya maträtter, genom att spana på folks bloggar och receptsajter, så nu tänkte jag att det kunde vara min tur att dela med mig lite av lite av min vardagsmat. Fair enough liksom.

Under en vecka med start idag kommer jag därför att dela med mig av mina middagar.
Hoppas ni hittar något ni gillar!

Måndag:

Idag blev det en snabb "man tager vad man haver middag" som kan varieras i det oändliga:
 
Man väljer ett lämpligt protein, idag blev det köttfärsbiffar för vår del, och letar sedan fram lite blandade rotfrukter i skafferiet. Vi hade potatis, palsternacka, morot och sparris. Hade önskat mig en sötpotatis också men det hade vi ingen så det fick bli utan.
Skalade och skar rotisarna i lämpliga bitar, blandade med olivolja, salt och rosmarin. In i ugnen till de är lagom mjuka, ca 20-30min i 225 grader brukar vara lagom i min ugn.
 
Formade biffar av färsen som jag blandade med salt, peppar, worchestersås, vatten och lite rosmarin som jag sedan nöjde mig med att bara bryna runtom och istället låta gå klart i ugnen tillsammans med rotisarna så blir de lite saftigare än om man steker dem rakt igenom.
 
Rev sedan färska (kokta) rödbetor grovt på ett rivjärn (finns vacumförpackade förkokta rödbetor att köpa på affären om man vill vara extra smidig) och blandade med lite salladslök, matlagningsyoghurt, mosad fetaost, lite vitlök, salt, peppar och någon droppe honung.

Smaklig Spis!

2 kommentarer:

  1. Ja! Jag vill ha middagstips! Är inne i en period nu när jag är ganska ointresserad av mat. Är inte sugen på något särskilt, har glömt bort vad jag brukar gilla, inget lockar. Har massa kött i frysen så det slutar mest med att jag gör ett långkok med potatis till. Eller gör en omelett. Funktionellt men inte så inspirerande.

    SvaraRadera
  2. Vad kul att du uppskattar att jag delar med mig Linda, hoppas du hittar något du gillar här på bloggen under veckan som kommer!

    SvaraRadera