lördag 30 januari 2016

I Afrika

Nu har jag återigen lämnat Sverige och vintern till förmån för barmark och varmare temperaturer. Befinner mig sedan några dagar tillbaka i Marocko där jag under en vecka tillsammans med min lillebror och ett helt gäng löpare kombinerar löpning med äventyr och semester. Det är tidningen Spring som anordnar resan och med i gruppen finns därmed en härlig blandning av människor, både motionärer och elitlöpare, både gamla och unga, från olika delar av landet men med samma gemensamma mål - att få en härlig upplevelseresa kombinerat med vårt intresse löpning.

Då jag nyss kommit hem från ett två veckor långt träningsläger och har en lång period av hård träning i kroppen är fokus för min resa att få en vecka med lite lugnare träning på underlag som inte sliter lika mycket som snön och isen hemma, att slippa undan mörkret och även få vila upp mig mentalt genom att koppla av med lite andra skojigheter än bara löpningen och att få umgås med lite sköna människor. Imorgon avgörs Marrakech halvmarathon och marathon vilket vi såklart alla ska deta i och som för många är huvudmålet med resan. För mig blir det start i halvmaran och jag är taggad att ösa på för allt vad jag är värd och kommer att starta i en fart sub80 så får vi se hur länge det håller. Med den hårda träning jag har i kroppen och med den uppladdning jag har gjort med långa turistpromenader i stan och konstig mat bör det rimligtvis inte hålla för en sådan tid och jag kommer inte att bli besviken om klockan tickar iväg med många minuter mer än så - jag vill bara få ett bra och kul träningspass. Samtidigt ska man inte underskatta kroppens förmåga att återhämta sig - kanske kan de senaste dagarnas lugnare träning göra susen och kroppen leverera över förväntan. 
Men det blir som det blir helt enkelt!

Sen jag kom hit har jag i träningsväg hunnit med ett par lugnare joggpass med gruppen och ett lite hårdare distanspass ensam med lillbrorsan. En kväll anordnade BG Nilensjö ett fartpass om 6*500m + 1500m där jag överraskade mig själv med att springa riktigt fort - fantastiskt vad mycket lättare det går när man har sällskap! Passet var dessutom upplagt på ett skojigt sätt där fokus var gemenskapen i gruppen så femhundringarna kördes i par där man mellan varje intervall istället för vila körde styrkeövningar tillsammans och på den längre intervallen körde vi jaktstart efter beräknad förmåga där alla skulle ha någon framför att jaga och där målet var att alla skulle gå i mål samtidigt oavsett om din kapacitet på milen var 30 eller 60 minuter. 
Väldigt bra och kul upplägg!
Idag vilar jag dock benen, inget turistande i stan och bara en lättare jogg, för även om jag inte har några ambitioner om bra tid eller placering på loppet lär det ju bli en roligare upplevelse ju piggare ben man kan tänkas stapla runt på. 
Förhoppningen är sedan att jag inte ska bli alltför sliten av loppet så att jag ska kunna ta vara på de sista dagarna i värmen genom att få till några sköna träningspass på barmark innan det bär av hem till vintern igen.

Men som sagt, fokus på äventyret och semestern, så nu över till vad som händer när vi inte kutar!
Vi har såklart spenderat en massa tid i Medinan som är den gamla delen av staden Marrakech där det känns som om tiden har stått stilla sedan 1800 talet. Åsnor på gatorna, små gränder med tusentals små butiker där det säljs allt från hantverk till nystyckade hönor. På det stora torget Jamaa-el-fnaa finns ormtjusare, musiker och på kvällarna trängs lokalinvånarna kring dessa aktiviteter där det även finns sagoberättare, skådespeleri och annat spännande. 
Medinan är verkligen en plats som inte liknar något jag tidigare stött på och jag är glad att vi har upplevt den under dygnets alla timmar då den hela tiden ändrar skepnad. På morgonjoggen var det nästan folktomt och man kunde inte ens ana vad som gömmer sig bakom de stängda portarna. På dagen kommer ormtjusarna fram och det är full kommers på mattor, mat, juice och annat. Och på kvällen då som sagt - fullt med underhållning, mat och konstiga dofter, ljud och människor likt tusen och en natt. 
I torsdags tog vi en kvällstur efter middagen där jag hade bestämt mig för att inhandla en teservis och med mig som prutcoach hade jag min vän Frida som har rutin i sammanhanget. Hon inledde förhandlingarna där vi till en början (såklart) stod väldigt långt ifrån säljaren i pris - han ville ha 1600dhm och vi ville ge 400dhm men ju längre förhandlingarna pågick desto bättre blev priset. När Frida tog till taktiken att gå därifrån ropade säljaren 600dhm och jag, som ju var väldigt angelägen om att köpa, blev supernöjd och skyndade mig att betala då jag tyckte att det var en bra affär. Ända till Frida gav mig onda ögat och upplyste mig om att jag sabbat taktiken som inte vågat löpa linan ut. Hade jag hakat på och börjat gå därifrån hade jag förmodligen kunnat tjäna någon hundring till och plötsligt kände jag mig istället lurad, men samtidigt ändå nöjd med min nya fina servis till söndagsteet. 
Inget mer prutande för mig den här resan.


Vi har även fått en guidad tur i stan där ju besökte en mattaffär, ett örtapotek och det gamla palatset Bahia.

          
        Blev bjudna på te i mattbutiken!

          
         Handgjorda mattor i mängder! 

Vi blev även guidade till ett lunchställe som såg ut som ett hål i väggen men efter att ha vandrat fyra trappor upp i en smal gång öppnades en ny värld när vi hamnade på takterrassen där vi serverades den typiska marockanska rätten Tagine. 

                Tagine och couscous

Vi har även besökt Jardin Majorelle, en väldigt vacker trädgård och oas i den stora staden och under gårdagen tog brorsan och jag även ett besök på marathonexpot vilket inte direkt liknade de expon man tidigare besökt. Det fanns ett tält med sportgrejer, annars såldes mest hantverk, folkdräkter och annat som inte har ett dugg med löpning att göra. Brorsan fyndade dock ett löparlinne för 30 Dih (24kr)!

Det mest utmärkande med den här staden är dock alla kontraster. På den gata där vårt hotell ligger parkerar det porchar utanför hotellet medan det 2km bort alltså går åsnor på gatorna. Bredvid hotellet finns ett shoppingcenter med två våningar lekland och tivoli för barnen samtidigt som barnen i Medinan spelar fotboll med en tom PET flaska istället för boll. 


Ja, det här inlägget kan bli hur långt som helst känner jag, bättre att jag fortsätter berätta i ett annat inlägg. Nu ska jag njuta lite av en stund i solstolen innan det ska joggas, ätas lite och enligt brorsans bestämda önskemål letas reda på en tv där vi ska kolla på engelsk fotboll.
På återhörande!

3 kommentarer: